Nieuwe
gespreksthema's en communicatievormen, nieuwe concrete realisaties en een
nieuwe reis in het vooruitzicht
Sinds het schooljaar 2013-2014
wordt, naast het vak Frans, ook het vak Engels nauw betrokken bij het
uitwisselen van ideeën onder de leerlingen. De bestaande individuele contacten
via e-mail en/of Facebook worden verdergezet, nieuwe klassikale uitwisselingen
worden opgestart en begeleid. Drie leerkrachten Engels, Karien De Dycker,
Fabienne De Rijcke en Sigrid Minne, laten hun leerlingen opdrachten
maken om die met gelijklopende opdrachten van jongeren in Senegal te kunnen
vergelijken. Er wordt ook uitvoerig gebruikt gemaakt van beeldmateriaal: posters op school, foto's
en filmpjes op Facebook, in de groep "Baobab Eeklo".
Leerlingen werken rond
gemeenschappelijke thema's. Mogelijke items werden door leerkrachten voorbereid via berichten op
de Franstalige blog ter attentie van de partnerscholen: baobabeclos.blogspot.be.
Hier volgen enkele voorbeelden van reeds behandelde onderwerpen.
Beschrijven van traditionele feestdagen
"De herbakker" |
"Le faux lion" |
Hier volgen enkele voorbeelden van reeds behandelde onderwerpen.
Beschrijven van traditionele feestdagen
In april 2014 brachten Daouda Diouf,
de “principal” van het CEM Keur Moussa, en twee collega’s Engels, Mansour Diop
uit Keur Moussa en Aboubacar Sadikh Seye uit Rufisque, een bezoek aan het PTI
Eeklo. Tijdens hun verblijf werden de verdere ontplooiingsmogelijkheden van de
scholenbanden bestudeerd en een latere reis van Senegalese leerlingen
voorbereid.
Na dit bezoek werden heel wat filmpjes gemaakt, zowel in Senegal als in België. Die werden op Facebook, in de groep "Baobab Eeklo", gepubliceerd. Voorbeelden ervan vindt u ook in de berichten op deze blog.
Na dit bezoek werden heel wat filmpjes gemaakt, zowel in Senegal als in België. Die werden op Facebook, in de groep "Baobab Eeklo", gepubliceerd. Voorbeelden ervan vindt u ook in de berichten op deze blog.
Nieuwe mogelijke thema's voor verdere uitwisselingen:
Dit laatste thema gaf in de voorbije schooljaren al aanleiding tot een aantal activiteiten, zowel in Senegal als in België. In Senegal werden blikjes en autobanden gerecycleerd tot zitbanken.
-
opzoeken van info over
belangrijke historische en/of artistieke figuren uit Senegal en België,
- parallel bespreken van eenzelfde tekst, film en/of kunstwerk,
- parallel bespreken van eenzelfde tekst, film en/of kunstwerk,
-
samen nadenken over het
belang van afvalbeheer en duurzame ontwikkeling.
Dit laatste thema gaf in de voorbije schooljaren al aanleiding tot een aantal activiteiten, zowel in Senegal als in België. In Senegal werden blikjes en autobanden gerecycleerd tot zitbanken.
In België zorgde Kim Lonneville, lerares aan het PTI Eeklo, met de welwillende samenwerking van leerlingen uit 5EM, 5EE en 5IW, voor een leuk filmpje over omgaan met afval op school.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten